tisdag 13 september 2016

Bokholk


I kommunen där jag bor har några sommarjobbande ungdomar fått tillverka bokholkar, som sedan placerats ut här och var. Idag såg jag äntligen den som placerats vid pendeltågsstationen. En mix mellan pendeltåg och Hogwarth's Express, som synes.


Man kan både ta med sig och lämna böcker och jag var naturligtvis tvungen att titta lite på böckerna som fanns där. 

Den där randiga i mitten förflyttade mig drygt tjugo år tillbaka i tiden i ett nafs. Helena Helsings 25 meter med dyna. Helena Helsing vem då? Undrar kanske någon. Själv undrar jag vart hon tog vägen. Jag minns hur hennes böcker stod i Läsesalongens 90-talsrum och hur jag gick där ofta, ofta, för att se om det kommit in något nytt. Jag läste inte allt där, absolut inte, men väldigt, väldigt mycket. Det var det unga och nya, författarna man kunde drömma om att vara.

Kanske förstärktes mina minnen av att jag tidigare under dagen fått besvara frågan om jag tänkt skriva en bok. Nej, men naturligtvis har jag drömt om det, som väl nästan alla som älskar böcker har drömt om det. Men det är skillnad på att drömma och att skriva.

Jag googlar Helena Helsing och hittar en Helena Helsing Mork, som skrivit en sorts överlevnadshandböcker för köks- respektive trädgårdsovana. Kan det vara hon? De är i alla fall födda samma år.

Jag tror att jag måste förbarma mig över den där boken om ingen annan gör det, trots att jag har för många böcker, trots att jag inte är säker på att jag vill minnas den tiden. Jo, det vill jag. Också.

Uppdatering: när jag två dagar senare går förbi är de flesta av böckerna borta, inklusive 25 meter med dyna.

Inga kommentarer: