torsdag 1 januari 2009

Lästa böcker 2009

Januari

1. Århundradets kärlekssaga av Märta Tikkanen (omläsning)

2. Att föda av Gudrun Abascal

3. Hjärtats mörker av Jonas Moström

4. Lätta bubblor av Annalisa Ericson

5. Efter alla år av saknad av Peter Robinson

6. Blue Genes av Val McDermid

7. Handbok för gravida av Vicky Iovine

8. Not Buying It - My Year Without Shopping av Judith Levine

9. Vill ha mer - om barn, tid och konsumtion av Katarina Bjärvall

10. Känn pulsen slå av Berny Pålsson

11. Harriet Andersson av Jan Lumholdt

Februari

12. Min typ brorsa av Johanna Lindbäck

13. Alltid hos dig av Maria Ernestam

14. Fly av Elise Karlsson

15. Stjärnfabriken av Naylor & Hare

16. PS Jag älskar dig! av Cecelia Ahern

17. Dårens dotter av Mian Lodalen

18. American Wife av Curtis Sittenfeld

19. Is och vatten, vatten och is av Majgull Axelsson

Mars

20. Islossning av Barbara Voors

21. Vinterträdgården av Christine Falkenland

22. Box 21 av Roslund & Hellström

23. Flickan under gatan av Roslund & Hellström

24. Som vi älskade varandra av Anders Paulrud

25. Tyskungen av Camilla Läckberg

26. Sjöjungfrun av Camilla Läckberg

April

27. Devil Bones av Kathy Reichs

28. Fjärilen i min hjärna av Anders Paulrud

Maj

29. Människohamn av John Ajvide Lindqvist

30. Isprinsessan av Camilla Läckberg

31. Jenny av Jonas Gardell

32. Jag var självlockig, moderlös, gripande och ett monster av förljugenhet av Annette Kullenberg

33. Syster av Bengt Ohlsson

34. Nattfåk av Johan Theorin

Juni

35. Tills skulderbladen blivit vingar av Sofia Rapp Johansson

36. The Sealed Letter av Emma Donoghue

Juli

37. Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón

38. The Uncommon Reader av Alan Bennett

39. The Dante Club av Matthew Pearl

40. Leka bland vuxna av Sophie Dahl

41. Dannyboy och kärleken av Daniel Åberg

42. Stråk av rött av Elizabeth George

43. Presidentens val av Anne Holt

44. Sturemordet av Stieg Trenter (omläsning)

Augusti

45. Sigrids hemlighet av Karin Wahlberg

46. Decembergatans hungriga andar av Ulrika Lidbo

47. De kallade mig Ise av Madeleine Krell

48. Åse av Denise Rudberg

September

49. Dotter önskas av Katerina Janouch

50. No och jag av Delphine De Vigan

51. I taket lyser stjärnorna av Johanna Thydell

52. 14 år till salu av Caroline Engwall

53. Anhörig av Katerina Janouch

54. Den som älskar något annat av Karin Fossum

55. Familjens projektledare säger upp sig

Oktober

56. Nattfjäril av Jessica Kolterjahn

57. Flickvännen av Karolina Ramqvist

58. Mia - sanningen om Gömda av Monica Antonsson

59. Våtmarker av Charlotte Roche

60. Sängläge av Sarah Bilston

November

61. Hypnotisören av Lars Kepler

62. Jag tror vi behöver prata faktiskt av Jon Jefferson Klingberg

63. Råttfångerskan av Inger Frimansson

64. Vi i villa av Hans Koppel

65. Sexton svenska texter om mode

66. Glastunneln av Maria Gripe (omläsning)

December

67. Tusen skärvor tillit av Helena von Zweigbergk

68. Janis den magnifika av Johanna Nilsson

69. Tänk om det där är jag av Johanna Lindbäck

70. Rymd utan stjärnor av Jonas Moström

2 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, jag måste ha missat något, inser jag när jag läser igenom din lista! :) Grattis!

Jag har läst både "Att föda" och "Handbok för gravida" och tyckte de var helt okej. Informativa och hyfsat välskrivna. Som hopplös teoretiker och kontrollfreak är det dock svårt att försöka anlägga ett mer praktiskt "det som händer, det händer"-perspektiv över den förestående förlossningen. Då blir böckerna något av en snuttefilt, ett sätt att inbilla sig att man har kontroll över en situation som ju per definition är omöjlig att kontrollera. Alltså läser jag mest skönlitteratur på ämnet, just nu "Babyn" som jag antar att du läst?

Saga sa...

Jag outar bara en aning diskretare än du... Och grattis själv! Jag ligger lite före dig men jag ska bara få en och tvillingar kan ju vara tidiga så det kanske blir ungefär samtidigt.

Kontrollfreak skriver jag under på men samtidigt har jag lagt en ofantlig massa tid på att lära mig att låta vissa muskulära funktioner sköta sig själva (sång, sång, sång) att jag vill tro att det ska kunna fungera.

Böckerna har jag tyckt varit sådär - båda var entusiastiskt rekommenderade men själv tyckte jag inte att jag fick ut så mycket nytt av dem. Babyn läste jag när den kom ut på svenska, när nu det var och minns bara gott om, även om jag tror att det fanns en passage som jag funderade på om en pappa kunnat skriva utan att bli anklagad för pedofila böjelser.