tisdag 23 juni 2015

Något litet i alla fall

Hedengrens bokhandel, som funnits sedan 1997, är på väg att duka under, då allt fler av de böcker som säljs, säljs via Internet. Jag har aldrig varit någon stor kund hos Hedengrens - eller någon annan boklåda heller, för den delen, eftersom jag alltid varit mer för att låna på bibliotek än för att köpa böcker - men nog har jag gått där och tittat och suktat, och naturligtvis handlat någon gång ibland.

Artikeln i DN gör mig beklämd men samtidigt är jag ju en av de skyldiga för de få nya böcker jag köper, köper jag oftast på Bokus och Adlibris, inte på Hedengrens eller något mer närbeläget alternativ. Igår gjorde jag ändå min mikroskopiska insats i form av att jag ringde och lade undan de delar av Prousts På spaning efter den tid som flytt och idag hämtade jag dem. Nu är det bara lästiden som ska till - nästa sommar, kanske? Eller i höst?

De saknade delarna 3, 5 och 8.
Det kompletta verket i en av mina pockethyllor.

Inga kommentarer: