onsdag 29 januari 2014

Typiskt bokinköp


Igår hann jag med en sväng till Emmaus och fick plötsligt syn på Skärvor av en sönderslagen spegel av Christine Falkenland - en bok jag letat efter ganska länge. I närheten men inte bredvid stod också hennes Trasdockan, som jag köpte mer för att komplettera Falkenlandsamlingen än för att jag är så förtjust i den. När jag sedan kom till deckarhyllan stod Maigret's Revolver av Georges Simenon uppställd med framsidan utåt och jag är förvånad över att den inte försvunnit - det är fler än jag som köper Penguinböcker enbart för omslagens skull. Så ett typiskt bokinköp a la Saga - tre begagnade böcker av vilka jag läst två.

En stund senare upptäckte jag att det landat ett okorrat manus till en av vårens romaner i min mailbox. För en gångs skull kommer jag att vara en av de första som läser och det känns riktigt roligt.

Inga kommentarer: