lördag 6 januari 2018

Årsbokslut 2017

Mitt yrkesmässiga bokslut är ovanligt lindrigt, eftersom jag har lämnat över de flesta av mina arbetsuppgifter till mina kollegor inför att jag slutar men jag sitter ändå en del på kvällarna för att "det hör till". Så knäpp är jag, att jag vaknar till liv av att göra sena bokningar och rassla mig igenom Excelark närmare midnatt. Och än så länge är det för tidigt att ropa hej, allt kan fortfarande hända.

Läsmässigt var 2017 ett betydligt bättre år än 2016 om man ser till antalet utlästa böcker men bloggandet nådde ännu lägre nivåer. Recensionerna på dagensbok.com är i stort sett det enda jag åstadkom.

Jag kom iväg på en bokrelease (inte precis överraskande för Helena Dahlgrens Orkidépojken) och vernissagen av en utställning med dräkter från filmatiseringar av Jane Austenromaner på Skoklosters slott.

Jag läste ut 75 böcker (alltså 25% fler än 2016!) och av dem var

19 skrivna av män, d.v.s. hela 25% precis som förra året
5 skrivna av både kvinnor och män
15 på engelska
8 översatta till svenska från engelska
7 översatta till svenska från andra språk
23 lånade på biblioteket
1 e-bok
23 recensionsexemplar från förlag
8 omläsningar (två av böcker jag läst tidigare under året)

Och här har vi årets version av diagrammen. Jag borde utveckla dem - det är ju nästan mitt jobb - men det blir inte av. Det syns i alla fall tydligt att förra året var en tillfällig dipp och att jag inte ska räkna med något i närheten av hundra:

Bibliotekslånen utgjorde en ungefär lika stor andel som förra året, liksom recensionsexemplaren.

Jag läste fler böcker på engelska 2017 än 2016, femton mot elva och lustigt nog precis lika många böcker som översatts från engelska till svenska båda åren, åtta stycken.

1 kommentar:

Marcus sa...

Vad roligt att se det i diagram! Jag vill också börja bokföra så nu!