söndag 16 april 2017

Överraskad

I bokbytarhyllan vid pendeltåget hittade jag en bok med titeln A Vintage Wedding och kunde inte låta den stanna kvar där. Författarnamnet Katie Fforde var för mig helt obekant och min enda association var till Jasper Fforde, som jag ändå inte vet om hon är släkt med. Baksidestexten var en aning fånig men blurben "Top-drawer romatic escapism" slog an en sträng hos mig och jag började läsa.

När jag inte arbetar får jag sällan läst särskilt mycket men nu har jag suttit vid köksbordet och läst, i soffan och läst, på golvet och läst. Ja, det är förutsägbart, ja, det är lite för gulligt men åh vad bra eskapismläsning det är ändå. Jag vet att jag bör ransonera chicklit och feelgood, eftersom jag blir övermätt så snabbt men just nu vill jag bara ha mer och mer.

3 kommentarer:

Birgitta sa...

Lustigt - jag stötte också på Katie Fforde alldeles nyligen och av en slump. Jag läste först en bok som hette "Restoring Grace", om vilken jag tyckte precis som du skriver om denna. Sedan läste jag en som hette "A Perfect Match" men den var FÖR mycket blek feelgood. Men "A Vintage Wedding" - hur kan jag motstå det? Måste försöka få tag på den.

Saga sa...

A Vintage Wedding tappade lite mot slutet, faktiskt, men jag tycker ändå att den är helt OK i sin genre, som jag ju alltså inte läser så mycket av. Jag kan skicka mitt väldigt snedlästa och dubbelt begagnade exemplar om du vill - eller också kan du få den i juni.

Birgitta sa...

Vi siktar på juni - misstänker att den inte är värd portot. Igår kväll gick jag till biblioteket för att lämna tillbaka böcker och lånade då förstås också nya, varav en Katie Fforde, som jag annars sett som ett avslutat författarskap vad mig beträffar. Den nya heter "Going Dutch" och jag påbörjade den igår kväll men avstår än så länge från omdömen. (Fast det verkar rätt uppenbart i alla fall hur den ena tråden ska gå.) Återkommer i frågan när den är utläst.