lördag 24 september 2016

För tre år sedan


För tre år sedan var jag och min kör i Oxford och just den 24 september hade vi vår hellediga dag, som jag fyllde till brädden med sådant jag fått tips om. Alla i kören var roade av att jag hade en lång lista över saker att se och göra men det mesta hanns faktiskt med under resan - ironiskt nog glömde jag såväl lista som karta på hotellet i Abingdon just den dagen.

Jag gick på guidad tur på Bodleian Library, tittade på mumier på Ashmolean Museum och tittade på allt möjligt och omöjligt på Pitt-Rivers Museum (och som bonus såg jag inpackade dinosaurier på naturhistoriska museet som man fick vandra igenom för att nå dit).

Jag köpte böcker och vykort och letade som en galning efter hotellet där jag skulle dricka afternoon tea, avnjöt detta afternoon tea i sällskap med Dorothy Sayers Gaudy Night och pratade en lång stund med en kyrkvärd i kyrkan bakom hotellet.

På kvällen var jag och halva kören på evensong i Christ Church och fick äntligen höra den helt sjungna mässan och en änglalik gosskör men in i det sista fanns det osäkerhet kring vilken kör det egentligen var som skulle sjunga - från våra bänkgrannar fick vi veta att "there's a Swedish choir in town, it might be them" varpå vi skrattande svarade "but we are the Swedish choir..."

Som avslutning fick vi också höra change ringing i en av Abingdons kyrkor, den där sortens klockringning som figurerar i Dorothy Sayers The Nine Tailors. Helt obegripligt men fascinerande.

Inga kommentarer: