onsdag 13 januari 2016

Årsbokslut 2015 - siffror

Läsåret 2015 var väl... som vanligt, skulle jag säga. Jag hade velat läsa fler och bättre böcker, precis som vanligt, men antalet utlästa böcker var också som vanligt. Bloggåret var väl lite sämre, även om jag började recensera böcker på dagensbok.com regelbundet, vilket ibland spillde över även hit. Jag publicerade också en mängd bokomslag på Instagram och här.

Jag läste ut 72 böcker och av dem var

16 skrivna av (huvudsakligen) män
33 skrivna på svenska
17 på engelska
10 översatta till svenska från engelska
12 översatta till svenska från andra språk
2 omläsningar
9 memoarer/biografier
9 övriga fackböcker
1 diktsamling
7 barn/ungdomsböcker/YA
32 lånade på biblioteket
11 e-böcker
15 recensionsexemplar från förlag

För ovanlighetens skull satte jag ihop ett par diagram också.

Ja, antalet lästa böcker var som vanligt, eftersom 2008 och 2010 måste betraktas som smått exceptionella:


Så här får jag tag på de böcker jag läser:


Och så här fördelar sig böckernas språk (det grämer mig en aning att jag läser böcker som översatts från engelska till svenska):

Inga kommentarer: