onsdag 4 november 2015

Tematrio - Jobbiga böcker

Den här veckans ämne för Lyrans Tematrio är jobbiga böcker och då i betydelsen känslomässigt jobbiga att läsa. Ofta går ju den sortens jobbighet hand i hand med att något är bra - det är först det som griper tag ordentligt som blir riktigt jobbigt men sedan finns det ju de böcker som tar fasta på och närmast exploaterar något man själv har väldigt svårt för och då kan det ju vara hur jobbigt som helst utan att vara bra. Här är i alla fall tre (för mig) jobbiga men bra böcker:

The Paying Guests av Sarah Waters handlar om ett par som hyr in sig hos två f.d. överklasskvinnor (mor och dotter) i 1920-talets London. Hustrun och dottern blir goda vänner och mer än så och en sen kväll inträffar något som leder till polisundersökning och rättegång. Det för mig jobbiga med den här boken är stressen jag känner mest hela tiden, ångesten inför en eventuell upptäck, ångesten inför att det som ser ut att vara på ett visst sätt är något annat, något värre. Med små små detaljer skapar Sarah Waters en så levande tillvaro att jag blir del av den, helt och fullt.

Jag heter inte Miriam av Majgull Axelsson berättar om en romsk kvinna, som av en slump lade beslag på en judisk identitet och hamnade i Sverige efter andra världskriget. Efter halva boken visste jag inte om jag skulle klara att läsa vidare - beskrivningarna av koncentrationslägret och de medicinska experimenten den yngre brodern utsattes för blev för mycket för mig. Samtidigt är det en oerhört bra och viktig bok, som riktar ljuset mot en grupp som hamnat och fortfarande hamnar lägst bland de lägsta i så många sammanhang.

Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva av Ann Heberlein är fantastisk men smärtsam, särskilt om man själv någon gång balanserat på psykets slaka lina eller haft någon närstående som gjort det. En skildring inifrån bipolaritetens djupaste mörker och extatiska aktivitet, därtill skriven under övertalning från förläggaren, att döma av nästa bok.

6 kommentarer:

Ugglanoboken sa...

Både Axelssons och Heberleins böcker gillade jag, och tyckte också de var jobbiga att läsa. Bara titeln på Heberleins bok får mig att känna hur jobbigt det är :-)

Sanna sa...

Axelsson är fantastisk! Och Sarah Waters gillar jag skarpt, det är som du säger att det är de små finurliga greppen... blir bladvändare!

Boklysten sa...

Tre böcker som jag gärna skulle vilja läsa.

Lena sa...

Jag heter inte Miriam skall läsas så småningom. De andra två verkar också läsvärda.

Åsa sa...

Har inte läst någon av dessa tre. Miriam skall läsas så småningom.

Mrs Calloway sa...

Sarah Waters gillar jag mycket. och Heberleins bok är väldigt stark