söndag 15 november 2015

#dagens(fack)bokomslag dag 8-14

Andra veckan av min Instagramutmaning #dagensbokomslag, för min del med facklitteratur som tema, fortsatte på samma splittrade sätt.


Björn Hodells ABC-bok för teaterbiten ungdom av Björn Hodell och Ernst Åkerbladh (illustrationer). Birgins förlag 1947.


En humoristisk bok med teaterrelaterade uppslagsord.


Vristens makt - Dansös i mätressernas tidevarv av Gunilla Roempke. Fischer & Co 1994. Omslag av Kerstin Törngren Lind, omslagsfoto av Peter Stenwall.


Jag är svag för allt som är något utöver det vanliga och klotband hör definitivt dit. Dessutom är den här boken väldigt liten till formatet, vilket också är ett plus.



Exlibris - en vanlig läsares bekännelser av Anne Fadiman. Albert Bonniers Förlag 2000. Omslag av Birgitta Emilsson.


Anne Fadiman är absolut inte någon vanlig läsare men jag älskar ändå att läsa om människors relationer till läsande och böcker.


Kampen om kroppen - om anorexi, bulimi och andra ätstörningar av Charlotte Buhl. Wahlström & Widstrand 1993. Omslag av Lotta Kühlhorn. 

En tidig fackbok för "vanliga" läsare om dessa allt vanligare sjukdomar. Faktum är, att när den här kom var att leva efter 5:2-dieten definitivt att betrakta som en ätstörning. 



The Fashion Book. Phaidon Press 1998. Omslag av Alan Fletcher.


En väldigt snygg och stor bok om mode. Tyvärr är det (i princip) en bild per designer och en del av dem kunde ha valts bättre, tycker jag.


Sibyllans hemligheter av Sven Linde. Fröléen & Comp. 1925.


Alla har naturligtvis inte haft någon häxperiod men jag känner väldigt många som haft det. Från min egen återstår den här och ett par böcker till - samt en del stilideal.



Bitch av Elizabeth Wurtzel. Quartet Books 1998. Omslagsfoto av David Vance, omslagsdesign av Namara.


Det här kändes som ett passande bokomslag den dag då jag äntligen fick gå på Madonnakonsert. En present till min inre trettonåring som aldrig fick gå på Blonde Ambition. Och dessutom en verklighetsflykt för mitt fyrtioårskrisande nutida jag.

Inga kommentarer: