söndag 27 september 2015

#dagensbokomslag dag 20-25

Kvinnoansikten är ett vanligt förekommande motiv på bokomslag och här är några ganska varierade sådana.


Lace av Shirley Conran. AWE/Gebers 1988. Omslagsbild av Michael Less, formgivning av Mona Rönningen. Jackie Collins har avlidit men jag har ingen relation till hennes böcker utan exemplifierar genren med en annan bok, som får feministisk upprättelse i Samantha Ellis litterära självbiografi Mina hjältinnor. Det här omslaget är så mycket mitt 80-tal.



Tyckt av Marianne Höök. Forum 1967. Omslag av Annlena Thyberg.



Den stygga flickans rackartyg av Mario Vargas Llosa. Norstedts 2010. Omslag av Sara R. Acedo, omslagsfoto från Popperfoto/Getty Images. Flera av Vargas Llosas romaner gavs ut med den här typen av matt kolorerade fotografier på omslagen av Sara R. Acedo. Detta är det snyggaste.



Lady, Behave! av Peter Cheyney. Collins 1950. Ytterligare en bok jag köpte enbart för omslaget.



Snöns rike av Yasunari Kawabata. Delfinbok/Aldus/Bonniers 1967. Omslag av Per Åhlin. Det är kanske inte riktigt en sådan bild man förknippar med Per Åhlin.



The Razor's Edge av W. Somerset Maugham. Pocket Books 1947. Här är det visserligen med ett mansansikte också men det får gå. Ser betydligt mer ut som en Harlequin än vad det egentligen är. Egentligen borde hans Mrs Craddock, som jag hade med dag 5 vara med också, eftersom det omslaget också föreställer ett kvinnoansikte men så långt hade jag inte tänkt då. 

Inga kommentarer: