onsdag 10 juni 2015

Tematrio - Sverige idag


Den här veckan önskar Lyran att vi fyller Tematrion med samtida litteratur som gestaltar Sverige som det är. Omedelbart går tankarna till böcker som är ganska dystra på ett eller annat sätt och jag önskar att jag ska hitta något med en mer positiv utgångspunkt. Visst, det finns massor att vara missnöjd med i dagens Sverige, men det finns också sådant som är bra och om man bara tillåter sig att se det dåliga kan det till sist bli en övermäktigt. Tyvärr känns det smått hopplöst...

Utbrändhet/utmattningsdepression är något som drabbar allt fler och en som går in i väggen redan i unga år är Lisa i Marika Kings Supernova. Hon jobbar hårt som managementkonsult och älskar sitt arbete men det finns en gräns för hur mycket hennes kropp och själ klarar av. Fortsättningen Projekt längtan visar mer av hopp och möjlighet till förändring. Här och här har jag skrivit om Supernova.

Vi konsumerar allt mer men börjar också fundera på om det verkligen är en ökad konsumtion som är meningen med livet. Shopstop - rapport från ett celibat av Gunilla Brodrej är inte en roman utan en blandning av dagbok och reportagebok där utgångspunkten är det shoppingfria år Gunilla Brodrej bestämde att 2013 skulle vara. Hennes gränser för vad som är tillåtet är ganska vida men det är ändå en stor omställning för henne, liksom det skulle vara för väldigt många av oss.

Jag minns inte hur många procent av de ingångna äktenskapen som slutar i skilsmässa nu men många är det i alla fall. Kärleken är inte längre per definition livslång, och har inte varit det på bra länge. Jag var inte överförtjust när jag läste Peo Bengtssons Kärleken passerade här en gång men tycker samtidigt att den har en del poänger i sin skildring av livet efter skilsmässan. För ovanlighetens skull, i alla fall i litteraturen, är det en man som är den lämnade, ratade och faktiskt också mer omvårdande.

3 kommentarer:

Monika (syrlig.se) sa...

Intressanta tips! Jag kände inte till någon av dem.

Unknown sa...

Intressant trio! Nya namn för mig så tack för tipsen!

Mrs Calloway sa...

helt nytt för mig! tack för tipsen!