tisdag 28 april 2015

Tematrio - Sol, vår och blommor

Med ett så öppet tema som det Lyran valt den här veckan, något som anspelar på den annalkande våren, borde jag väl inte ha några som helst problem med att välja böcker men så är det. Jag tycker att det är så svårt att jag är på vippen att ge upp, kanske för att jag hela tiden fastnar i frågeställningen "men är inte det sommar mer än vår?". Nåväl, här är mina vårassociationer i titlarna, innehållet kan vara något helt annat.

"Kung Liljekonvalje av dungen" är en underbar dikt av Gustaf Fröding, som också tonsatts av David Wikander. Därtill är det titeln på en av Maria Langs relativt tidiga deckare. Det är försommar snarare än vår men den får vara med i alla fall. Ett försvinnande i en blomsteraffär, ett bröllop med förhinder och inte minsta tillstymmelse av Puck och Eje (till skillnad från den senaste filmatiseringen).

Vårfrost av Anna Ehn är inte särskilt vårlig till sitt innehåll utan handlar om anorexi. Den ganska typiska duktiga flickan vars perfektion går för långt när den kommer till kroppen, vikten, kalorierna.

Den dagen kastanjerna slår ut är jag långt härifrån var Bodil Malmstens första roman. Grandiost och sjaskigt med en medelålders skådespelare i centrum.

4 kommentarer:

Boklysten sa...

Har inte läst något i din trio.

Monika sa...

Liljekonvaljer är väl i allra högsta grad vår. Väldigt fina blommor, men jag tål inte lukten :)

Åsa sa...

Kung liljekonvalje av dungen tänkte jag först ta med i min trio, men så blev den en annan Maria Lang istället. Har inte läst de andra två.

Robert W sa...

Kung Liljekonvalj av dungen (av Fröding) var ett trevligt val.