tisdag 14 april 2015

Svårrensat

De som ska bort.
I lördags var jag på kalas och min svärfar berättade att Alfa antikvariat har en stor utförsäljning och min man sade menande "en bok in, en bok ut", för nu är det verkligen fullt i hyllorna. Jag skulle kanske kunna skaffa fler bokhyllor men så länge jag inte gör det måste jag nog begränsa mig en aning. Utan att ha den minsta tanke på att gå till Alfa lovade jag ändå att se efter om jag kunde rensa ut några böcker i alla fall.

Sagt och gjort, sent på kvällen begav jag mig ned i biblioteket och plockade ut en bok här, en bok där - och ställde tillbaka de flesta av dem, precis som vanligt. Jag tycker att det är hopplöst svårt att göra mig av med saker, särskilt böcker (och klänningar och skor och porslin och det mesta, när allt kommer omkring). De flesta jag kände att jag kunde avvara var sådana som inte riktigt är mina (vi har gemensamma bokhyllor men det är ändå hans och mina böcker, inte våra).

Till sist hade jag fått ihop en knapp hyllhalvmeter att göra mig av med och kanske 35 centimeter böcker som jag får lov att läsa snart, annars åker de ut. Tyvärr känns de måttligt lockande och de flesta har jag ju påbörjat men inte kommit vidare i.

De, vars dagar eventuellt är räknade.

Inga kommentarer: