tisdag 3 mars 2015

Tematrio - Kvinnor

Eftersom den här veckan avslutas med internationella kvinnodagen (som för mig överskuggas av att det är min äldste sons födelsedag) är det helt enkelt kvinnor som ska fylla Lyrans Tematrio. Jag väljer arga kvinnor, rasande kvinnor, gränslösa kvinnor, kvinnor som är och gör för mycket. Till förfång för sig själva och andra men kanske som en sorts katharsis för läsaren.

I slutet av 1980-talet sändes en liten TV-serie baserad på Fay Weldons roman En hondjävuls liv och lustar. Jag var väl för ung för att se den men blev otroligt fascinerad och lånade naturligtvis boken på biblioteket. Ruths man lämnar henne för en vacker och framgångsrik författare och Ruth bestämmer sig för att hämnas. Det är en hämnd som är såväl grandios som bisarr.

Sommaren 2000 satt jag i en djup fönsternisch i en gammal skola ombyggd till vandrarhem och hetsläste Anja Snellmans Rädslans geografi, där en grupp kvinnor går en mycket speciell universitetskurs, som delvis går ut på att ta makten över sig själva och det offentliga rummet, det de fråntagits i sin egenskap av kvinnor och där det främsta "tecknet" är en ständig rädsla. Här och här skrev jag om min omläsning av boken.

Sfinx av Christine Falkenland handlar också om en kvinna som hämnas men den är inte riktigt som de andra två, i och med att känslan är att det är så mycket mer som pågår inne i huvudpersonen än utanför. Avundsjuka, svartsjuka, kärlek och hat i en nästan livsfarlig blandning.

8 kommentarer:

Lena sa...

Har inte läst någon av böckerna, men den första har jag sett på tv.

Hanneles bokparadis sa...

fin trio, En hondjävuls liv och lustar har jag sett som film, underbar :)

Boklysten sa...

Fay Weldons bok har jag läst nån gång för länge sedan, de två andra känner jag inte till. Tack för tips!

Unknown sa...

Tre nya titlar för mig. Tack för tipsen!

Åsa sa...

Har inte läst någon av dessa tre, tack för tips! :)

Ugglanoboken sa...

En hondjävuls liv och lustar minns jag, och jäklar vad nöjd man var över hennes revansch :-)

Mrs Calloway sa...

Anja Snellmans bok verkar intressa t!

Evelina Nilsson sa...

Har inte läst någon av dessa böcker, men blir intresserad av Sfinx och Rädslans geografi.