fredag 20 mars 2015

Sörja för de sina (nej, inte boken)

Ett par gånger om året brukar jag gå in på Cityterminalen och då är det alltid för att vänta på en väninna som kommer med flygbussen. Idag går jag in där ändå, utan annat ärende än att passera rakt igenom då gårdagens vårväder förbytts i råkyla och jag ska ta mig från pendeltåget till Kungsgatan. 

PocketShops butik har stora reaskyltar, 50% på allt. Hyllorna gapar tomma, nedläggningen är bara dagar bort. Jag tittar förstrött men börjar sedan leta mer febrilt. Allt som ser intressant ut har jag redan läst. Lotta Lundgrens Tio lektioner i matlagning fångar till sist min blick, den har jag ändå funderat på tidigare.

Ett varv till, lite tjuvlyssnande på kvinnan som arbetar där när hon försöker tala med en äldre dam som säger sig vilja ha tips men inte riktigt tar emot dem, och så bestämmer jag mig. Lundgren it is.

När jag betalar frågar jag om de anställda fått jobb i andra butiker och det har de, hon själv ska till Götgatan, de andra till andra ställen. Det lugnar mig, som känner fler som arbetar i PocketShops butiker. Att företaget sörjer för de sina.

Inga kommentarer: