fredag 7 november 2014

Utläst: Inred med vintage av Elsa Billgren

Jag följer Elsa Billgrens blogg sedan många år och gillade hennes bok Elsa Billgrens Vintage så när hennes nya bok, Inred med vintage, kom var jag ganska snabb att köpa den. Däremot har det tagit ett tag att läsa den, trots att den effektiva lästiden varit kort.

Elsa Billgren är vintageproffs, loppisexpert, brudklänningsuthyrare och inredare på Äntligen hemma och medan hennes första bok handlade om vintageplaggen som klär våra kroppar är det här våra hem som ska kläs in i vintage. Eftersom mitt hem, liksom min familjs i generationer, består av mycket gammalt, något nytt handlar det ju om att predika för en religiös men jag var ändå nyfiken på vad boken skulle innehålla.

Inred med vintage är indelad i kapitel dels med olika rum, deras funktioner och hur man får in vintageelement i dem (och här tröttnar jag lite på ordet vintage, för det handlar ju om att inreda med gammalt i stället för nytt men "vintage" signalerar inte bara ålder utan även klass och skick för mig och här är det mycket rost och slitet, ganska mycket shabby chic men med ett annat namn, kanske för att shabby chic har fått en lite billig klang) samt var och hur man fyndar de rätta föremålen.

Om jag när jag läste Vintage tyckte att jag fick en hel del men ständigt ville ha mer - vidareutveckling av resonemang, förklaringar, bilder på detaljer - tycker jag att det här är lite för magert. Det är samma känsla som när jag läste Underbara Clara - Vintagepimp och hemmafix av Clara Lidström - det är så mycket som är mer än bekant från bloggen (säkerligen ännu mer från Äntligen hemma men jag har inte sett programmet då jag föredrar Elsa Billgren i text) och faktum är, att bloggen känns fylligare och bättre.

Egentligen känns det inte som om jag får någon ny kunskap eller några nya insikter men bilderna är fina och jag tycker om känslan det matta papperet ger. En lite tråkig sak är att den är väldigt lik Vintage, formgivaren är också i detta fall Lotta Kühlhorn, men betydligt större så de passar inte särskilt bra bredvid varandra i bokhyllan.

Ett kaotiskt hörn i mitt vintagehem. Snedklaff köpt i finantikaffär i början av 1990-talet, tavlor - Myrorna och Röda korset, lampa - bytt till mig mot ett doftljus, fotogenlampa - farmors, påfågelsolfjäder - loppis, blommig klocka - farmors, blommig vas - Rosenthal som farmor köpte för sin första lön 1930, krafs - stylistens privata.

Inga kommentarer: