onsdag 10 september 2014

Tematrio - Titeladjektiv


Förra veckan var det verb, nu är det titlar innehållande adjektiv Lyran efterfrågar för Tematrion. Jag gillar ju titelteman men de här känns för öppna och faktiskt, jag tycker att det är lite svårt att komma på bra böcker med adjektiv i titeln, särskilt som jag ju skulle vilja ha dem sammanhållna på något sätt. Visst, om man går på färger blir just det ganska lätt. Äh, vad sjutton, jag gör det... tänker jag, innan jag inser att den trio jag planerar redan finns - som titelfärg.

Den bästa dagen är en dag av törst av Jessica Kolterjahn är en litterär fantasi kring ett år i Karin Boyes liv. Jag tycker att den är mycket bra och själva boken liksom reaktionerna på den gav i alla fall mig en hel del att tänka på när det kommer till att göra skönlitteratur av verkliga människor - och hur liv och dikt, död och dikt, påverkar läsaren.

Underbara kvinnor vid vatten var Monica Fagerholms genombrott som författare och för mig den första bekantskapen med henne. Jag tycker inte att den är hennes allra bästa men nog finns det som gör henne så speciell där - språket är det Fagerholmska, liksom det visuella berättandet som omedelbart placerar åtminstone mig på en annan plats i en annan tid.

Old Possum's Book of Practical Cats/De knepiga katternas bok av T. S. Eliot tar jag med inspirerad av Lyrans val av den något mer sofistikerade The Waste Land/Det öde landet. Dikterna om de knepiga katterna utgör i princip alla texter i musikalen Cats (undantagen är Memory och sången om Grizabella, the glamour cat, som dock bygger på en annan dikt av Eliot, "Rhapsody on a Windy Night") och det var för att jag älskade den jag började läsa Eliot som tolvåring med minst sagt bristfälliga kunskaper i engelska.

2 kommentarer:

Boklysten sa...

Har inte läst någon a dina tre. Tack för tipset!

Freja sa...

Den sista av dina borde jag verkligen läsa, jag som aspirerar på att vara en crazy cat lady...