måndag 5 maj 2014

Tematrio - Krigets fasor


Eftersom jag läste Julie Otsukas När kejsaren var gudomlig i fredags var det nog inte så konstigt att det var den första boken jag kom att tänka på när jag såg Tematriorubriken den här veckan. Den andra var Art Spiegelmans Maus, eftersom jag alltid kommer att tänka på den i sammanhang som har med krig att göra. Alltså var det med en viss frustration jag läste vidare hos Lyran och såg att dessa två även dykt upp i hennes tankar. Å andra sidan finns det mängder av skildringar av krig, så jag fick ihop en egen trio ganska snabbt.

The Nightwatch av Sarah Waters utspelar sig efter och under andra världskriget i London, där Kay arbetar som ambulansförare under de nattliga bombraiderna. Den berättas delvis baklänges och skildrar kriget ur några olika perspektiv.

Bortom minnet, bortom glömskan av Ebba Sörbom handlar om hur man fortsätter leva när man överlevt det allra värsta - koncentrationslägren. 17 år gammal kom Ebba till Sverige som ensam överlevande och kontrasten mellan krigets fasor och den svenska önskan att slippa veta var stor. Egna minnen och skuldkänslor och andras glömska.

Som barn var jag väldigt fascinerad av Gunilla Kihlgrens böcker om 1600-talets Skåne: I snapphaneland och Fiendeland. Just nu minns jag inte så mycket mer än att de handlar om en familj och ett avsnitt om en pestsmittad men jag vill ändå ha med dem. Nu har det kommit fler barn- och ungdomsböcker om den här tiden, då Sverige var krigshärjat, men då fanns det inte inte många.

7 kommentarer:

Boklysten sa...

Har inte läst någon av dessa

Sanna sa...

Jätteintressanta tips! Jag hade också gärna nämnt Maus, den är ju genial.

Ugglanoboken sa...

The Nightwatch låter intressant! Jag har med en annan bok i min trio som delvis utspelar sig under blitzen.

Unknown sa...

Står i kö för att få läsa Otsukas bok. Den verkar jättebra. Är nyfiken på Waters böcker också.

Helena sa...

Vi kom över havet ska läsas så fort jag är först i bibliotekskön, annars är det idel okända storheter för mig :)

Lena sa...

Bara titlar som jag inte läst.

Freja sa...

Trots (eller kanske på grund av) att jag både gjort lumpen och jobbat i försvarsmakten så är inte krig det jag helst läser om. Det här var en svår triss för mig att lösa, men du lyckades bra!