fredag 2 maj 2014

Tematrio - Arbetarlitteratur


Med anledning av första maj vill Lyran den här veckan ha tips på böcker med arbetarfokus. När jag jämför den beskrivningen med termen "arbetarlitteratur" känns det som om den förra är bra mycket mer tillåtande och inkluderande. För mig är definitionen "arbetarlitteratur" snävare och inkluderar krav inte bara på innehåll utan också agenda och eventuellt även författaren och har aldrig varit sådär särskilt lockande för mig, även om jag läst min beskärda del, som av det mesta. Nu behåller jag den snäva rubriken men den vida definitionen för min trio.

Paradisets döttrar av Anna Westberg läste jag ett par gånger på mellanstadiet, antagligen för tidigt men jag tyckte att den var väldigt bra. Den utspelar sig i ett norrländskt samhälle på 1940-50-talet, bland arbetare och utstötta - dem som de sociala reformerna inte riktigt når.

Förlossningen av Måns Wadensjö läste jag för ett par år sedan. Det är en mycket kort roman, som skildrar tillvaron på en förlossningsavdelning i dagens Sverige. Den som betraktar och berättar är den som står lägst i hierarkin, som vikarierande köksa på nattskiftet. Det handlar mycket om detaljer och om hur saker ska göras - av självklara och oklara skäl - och är faktiskt väldigt fascinerande.

Bergets döttrar av Anna Jörgensdotter blev jag lite besviken på när jag läste den men jag tror att det handlar mer om mig än om den. Det är en kollektivroman där perspektivet växlar mellan många huvudpersoner som utspelar sig i Sandvikentrakten under ett par decennier från slutet av 1930-talet. Det är järnbruk och stålverk, klass- och könsförtryck och sociala koder att följa - eller att vända sig mot.

Inga kommentarer: