tisdag 1 april 2014

Tematrio - Äventyr

Den här veckan vill Lyran att vi ska berätta om tre minnesvärda äventyrshistorier och jag suckar ett tyst "nej". Äventyrsböcker är verkligen inte min genre, och när jag dessutom av någon inte så outgrundlig anledning vill hitta tre stycken med kvinnliga protagonister som omväxling kommer jag till två och strandar där. Lyran själv har visserligen med en sådan, Mary Jones historia av Elin Boardy, i sin egen trio men jag har inte läst den och alltså kan jag inte utnyttja den hjälpen.

Alice i Underlandet av Lewis Carroll är väl inte riktigt en klassisk äventyrshistoria men nog är det ett (eller två) äventyr hon upplever när hon följer efter den där kaninen. Som barn förstod jag mig inte alls på den men jag hoppas att min vuxna entusiasm kan smitta av sig på mina barn, även om jag tänker vänta ett tag med att introducera den för dem.

Det blåser på månen av Eric Linklater innehåller däremot en synnerligen regelrätt äventyrshistoria, även om det dröjer ett tag innan den kommer igång. Det känns som om Dinas och Dorindas resa till Bomardiet blivit oförtjänt bortglömd - här finns två smarta och företagsamma flickor som räddar sin far och (nästan) världen undan tyrannen som bär vissa drag från Hitler. Även den får dock barnen vänta lite på.

Och så den tredje då. Det är alldeles blankt. OK, det får bli Lacrimosa av Eva-Marie Liffner, där Tintomara, eller som hen heter här - Ros, Rose, Ross (ja, kvinnlig protagonist var det men det överväger i alla fall) minns sitt livs resa från Finland till Stockholm och vidare till London och Italien. Ett äventyr också det men med en viss seghet, vilket gör att mina rekommendationer inte är utan invändningar men har man en hang-up på 1700-talet i allmänhet och Drottningens juvelsmycke i synnerhet så är den något man bör läsa.

7 kommentarer:

Sanna sa...

Alice är ett klockrent exempel! Varför tänkte inte jag på det... :)

Lyrans Noblesser sa...

Bra val! Jag har Lacrimosa, men har inte läst Drottningens juvelsmycke än. Det kanske är bäst att läsa den först.

Zelly sa...

Alice är verkligen ett bra exempel.

Anna sa...

Åh, jag ÄLSKAR Det blåser på månen! Det var alldeles för längesedan jag läste den nu, det får det bli ändring på. Den är underbar!

Saga sa...

Roligt att ni gillade Alice i Underlandet som val - och ännu roligare med någon som också älskar Det blåser på månen.

Jag tycker att man ska läsa Drottningens juvelsmycke först, den är ju originalet Eva-Marie Liffner hela tiden förhåller sig till, även om det ju är helt olika historier som berättas; Lacrimosa är ju en sorts "så var det egentligen", där fiktionens Tintomara visar sig ha en verklig förebild och den verklige Almqvist får underkasta sig fiktionen.

Helena sa...

Jag gillade aldrig Det blåser på månen, har gett den ett pa försök, men det vill inte lossna för mig.

Saga sa...

Vad tråkigt att du inte hittar in i Det blåser på månen, Helena, jag har för mig att jag hade lite svårt för den allra först men snart var jag fast.