torsdag 6 februari 2014

Utläst: Allt jag önskar mig av Grégoire Delacourt

Jocelyne har en liten sybehörsaffär och en växande blogg. Hon har en man och två barn och är väl ganska nöjd, även om livet inte blev som hon hade tänkt sig, även om verkligheten kom ikapp drömmarna någon gång för ett par decennier sedan. Egentligen skulle livet kunna tuffa på som vanligt i många år till men Jocelyne övertalas att spela på lotto och vinner den smått fantastiska summan knappt 19 miljoner Euro. Men vad gör man när man inte bara vinner, utan vinner stort, och kan en vinst också innebära förluster?

Medan jag läser hinner jag för mig själv kalla boken både bagatell och liten pärla och det första stämmer på sätt och vis men det senare är en konstruktion - det är mer så jag vill se boken än så jag faktiskt ser den, mer så som jag tror att andra ser den. Och så kommer jag på mig själv med att undra vad det är med fransmännen egentligen, hur de lyckas sälja in ganska enkla och ibland även lätt sliskiga saker som något större, bättre, djupare. Den här romanen har enligt baksidestexten sålts till 28 länder - och jag kan verkligen inte förstå det. Missförstå mig rätt, det är inte dåligt men det är långt ifrån jättebra. Det är småcharmigt och småputtrigt, det finns ett spänningsmoment och i grunden en sorts moralisk rättvisa men det räcker inte.

Det kanske är sättet att glida över det som är riktigt hemskt med en sorts krasshet, samtidigt som små vardagligheter upphöjs till något... sublimt som gör det, som fungerar för andra men inte för mig. Jag har svårt att tro på och känna med människor som inte tycks ha någon känslomässig amplitud, av födsel, ohejdad vana eller resignation. Men visst, jag kan tycka om de listor Jocelyne gör upp över vad hon egentligen behöver kontra vad hon skulle vilja ha och varför och kan konstatera att väldigt mycket finns inom räckhåll redan från början.

Inga kommentarer: