söndag 29 december 2013

Utläst: Viviane Élisabeth Fauville av Julia Deck

Sekwa har ju nästan blivit synonymt med utgivning av läsvärda böcker så efter att ha läst en positiv recension av Julia Decks debutroman Viviane Élisabeth Fauville var det självklart att låna den när jag fick syn på den.

Det börjar med ett brott: Viviane Elisabeth Fauville tar livet av sin psykiater. Hon är drygt fyrtio år gammal och har nyligen separerat från sin man. Hon lever med sin några månader gamla dotter och går i terapi sedan många år. Hennes värld är ett gungfly som hon får allt svårare att hantera, särskilt när hon blir uppsökt av polisen - och själv börjar söka upp andra inblandade i fallet.

Berättarperspektivet växlar - från du till hon till vi till jag och på sätt och vis kan det ju vara tilltalande när det handlar om en person vars verklighetsförankring håller på att släppa men när det blir för många perspektiv, som ändå inte känns som om de tillför särskilt mycket till historien, känns det mer kokett och skrivövningsmässigt.

Så det var med en lätt besvikelse jag lade ifrån mig den tunna volymen men efter ett par dagar började jag undra: har jag missförstått alltihop? Har jag, som ändå tycker att jag är van vid snårigheter, blivit kapitalt grundlurad? Ska jag kanske ta och läsa om den?

Inga kommentarer: