tisdag 17 december 2013

Tematrio - Julklappstips

Förra veckan undrade Lyran vilka böcker vi önskar oss i julklapp, den här veckan är det dags att lämna tips på julklappar till andra.

Först vill jag slå ett slag för en bok som kan vara en motvikt mot popmusikens dominans i ljudrummet: Drillar och draköron av Lennart Hellsing och Ane Gustavsson. Instrumenten i en symfoniorkester presenteras för de mindre barnen med små verser, som jag tyvärr måste medge inte är Hellsings bästa, och detaljrika bilder med små söta pingviner som orkestermusiker (ja, det är tacksamt men ändå inte så vanligt förekommande som man skulle kunna tro). Med boken följer en CD med musikexempel där man får höra de olika instrumenten. Min man som är det verkliga musikproffset har naturligtvis en del invändningar kring urvalet men jag tycker om  såväl boken som skivan. Den här gav vi bort i julklapp för ett par år sedan.




Nästa bok har jag faktiskt inte läst själv men andra i min familj har högläst den för barnen och det har varit mycket uppskattat. Konstiga djur av Lotta Olsson och Maria Nilsson Thore handlar om just konstiga djur. Det anordnas en tävling för att kora det konstigaste djuret och djuren får själva anmäla sig och motivera sin konstighet men det visar sig att också de "vanliga" djuren är ganska konstiga. Roligt för både barn och vuxna, lämplig som tidig läsa-själv-bok eller som högläsningsbok för 4-5-åringar. Jag har köpt den för att ge en sexåring i julklapp.


Slutligen något för en vuxen mottagare: Ingenting kan hindra natten av Delphine De Vigan är en av de bästa böckerna jag läst i år. En biografi över en mor som inte var som andra, en glatt bohemisk familj dissekerad i sin dysfunktionalitet, en dotter som våndas i sitt sökande och skrivande. Det är hemskt och vackert på samma gång och språket som är målande och följsamt men samtidigt lätt återhållet. Även denna ligger och väntar på att slås in.

7 kommentarer:

Sanna sa...

Bra tips!

Freja sa...

Vilka spännande böcker! Mina barn är inte längre i "läsa högt"-stadiet, men jag får väl lägga dem på minnet tills present ska handlas till något yngre barn!

Helena sa...

Konstiga djur var inte något för mig, lite för filosofisk och finurlig. Men jag kan ju inte gilla allt :)

Boklysten sa...

Jag blir riktigt nyfiken på de Vigan.

Sara Pepparkaka sa...

Det lät som fina högläsningsböcker.

Ugglanoboken sa...

Ingenting kan hindra natten är jag sugen på att läsa!

Saga sa...

Sanna och Sara: Tack!
Freja: Jag brukar köpa och lägga på lager i förväg och Drillar och draköron kan jag tänka mig inte kommer att ges ut igen i första taget (har hört väldigt lite om den överlag).
Helena: Jag har ju faktiskt inte läst den själv, utan det är barnen och min kräsne man som gillat - och vi gillar filosofi och finurlighet. Också. Men som du säger - man kan inte gilla allt.
Boklysten och Helena: Ingenting kan hindra natten är De Vigans bästa hittills och jag kan verkligen rekommendera den - kanske något till era egna önskelistor?