tisdag 12 november 2013

Tematrio - avbruten läsning


Den här veckan handlar Lyrans Tematrio om böcker man inte läst ut och varför. När jag var yngre läste jag ut alla böcker jag påbörjade, kosta vad det kosta ville. Med tilltagande ålder och avtagande lästid har det blivit fler och fler avbrutna läsningar, eller kanske uppskjutna, eftersom jag tänker att jag ska läsa ut/läsa om dem någon annan gång. Bara i sommar har jag åstadkommit två stycken...

Wolf Hall av Hilary Mantel påbörjade jag entusiastiskt i somras, efter att ha läst den ena lyriska recensionen efter den andra. Redan de första sidornas förteckning över persongalleriet fick mig egentligen att tveka men jag gjorde ett ärligt försök. 150 sidor segade sig fram innan jag slutligen gav upp - tillfälligt, för jag ska läsa den, det ska jag. Jag vill verkligen tro att det var fel tillfälle för mig och inte att jag inte längre klarar av att läsa något som är lite mer krävande än genomsnittsboken.

Drabbad av renhet av Margit Abenius är en biografi över Karin Boye som jag läst ett par gånger tidigare men påbörjade en omläsning av några dagar efter att jag tagit min paus från Wolf Hall. Jag läste femtio sidor en kväll men kunde sedan inte förmå mig att fortsätta. Det är bara att inse - på semestern ska jag hålla mig till att läsa lättsamma saker.

På spaning efter den tid som flytt av Marcel Proust är mitt långvariga sorgebarn i den här genren. jag har läst de två första böckerna två gånger vardera men sedan, någonstans i del tre tar det slut. Jag kommer inte vidare. Det är märkligt, eftersom jag faktiskt älskar att befinna mig i den Proustska språkvärlden men tempot i böckerna är så väsensskilt från tempot i mitt liv och på något sätt springer jag ifrån dem. Men någon gång ska jag...

5 kommentarer:

Sanna sa...

Jag håller med. Livet är för kort för att man ska läsa ut vad slask som helst. Vissa dåliga böcker tvingar jag mig igenom för att jag vill veta om de rycker upp sig på slutet, men det gör de ju sällan.

Ugglanoboken sa...

Prousts På spaning... skulle jag verkligen vilja läsa någon gång! Fast det lär väl ta ett tag!

Sara Pepparkaka sa...

Jag tror nog jag ska ge mig på "Wolf hall" någon gång. I det där parallella livet där jag har obegränsat med lästid kanske?

Linda sa...

Jag har Wolf hall på läslistan men vet inte om jag ska låta den vara kvar eller stryka den. Hmm..

Helena sa...

Jag var en av dem som gillade Wolf Hall, men så har jag haft en kärlekshistoria med Tudortiden sedan gymnasiet också :) Men det finns andra böcker där jag önskar att jag hade lagt ifrån mig...