tisdag 22 oktober 2013

På andra sidan solen - ett litet utgåvemysterium

Mitt bokliv är sällan särskilt spännande, annat än när jag befinner mig i själva böckerna, men för en gångs skull har jag snubblat över något som gäckar mig så pass att jag inte riktigt kan släppa det.

Dag 1
I en välgörenhetsbutik hittar jag ett exemplar av Maria Ernestams På andra sidan solen och tittar på sidan med utgivningsdata. Copyright och utgivning 2010, ingenting om upplaga och tryckning, då måste det väl vara en originalutgåva? Kör till, trots att den känns lite… billig, faktiskt, med blankt skyddsomslag och lite sladdrigt papper. Kan det vara en reautgåva samma år som originalet? Men borde det inte så något om tryckning då? Eller en förhandsutgåva till recensenter, så stor att det blivit en egen tryckning?




Jag tar hem den och jämför med mitt tidigare exemplar och oj, vad de skiljer sig åt. Den ”gamla” är större i formatet, har matt skyddsomslag, tyngre papper – för att inte tala om att förlagslogotypen för Forum finns med både på skyddsomslaget och bland utgivningsdata. Och där står också ”andra tryckningen”. Den "nya" har Bonnierförlagen i stället för Forum bortsett från utgivningsdatasidan. Den har dessutom en sifferharang på skyddsomslagets bakre flik.



Dag 2
ISBN skiljer sig mellan dem men jag lyckas inte hitta någon ISBN-databas som har med båda så att jag kan utläsa något av dem. På biblioteket och Bokbörsen finns utgåvor med båda ISBN-numren men ingenting som ger någon extra information.




Dag 3
Nu tar jag av skyddsomslagen för att titta på själva böckerna därunder och de skiljer sig också åt. Där får jag något som känns som en ledtråd – ryggen på den nya ser ut som andra böcker jag känner igen. Kan det vara en utgåva för Bonniers Bokklubb? Jag letar efter böcker med sådan rygg i mina hyllor men hittar dessvärre inga att jämföra med.


Dag 7
Och där befinner jag mig nu. Är det dags att inse att jag måste fråga någon om jag vill komma vidare? Förlaget? ISBN-centralen? Eller författarens syster – men hon kommer att tro att jag är galen.

Fortsättning följer. Kanske.

Inga kommentarer: