onsdag 16 oktober 2013

Mina äldsta böcker

Jag tycker ju om gamla böcker men de flesta av mina gamla böcker är egentligen inte så värst gamla; det är nog egentligen inte särskilt många som är äldre än hundra år. Men några rejält ålderstigna saker har jag ändå i hyllorna. Jag plockade fram min äldsta för att fotografera och visa upp, tre noveller av August von Cromlitz. Marmorerad pärm, skinnrygg, frasigt och sprött papper - men kanske inte så sprött med tanke på att den är 180 år gammal, tryckt 1833. Jag har inte läst den och jag vet ingenting om denne Cromlitz men åldern fascinerar mig.

Ganska oansenlig...
...men väldigt gammal.
Lite lagad är den också.
Men sedan kom jag på att jag skulle se hur gammal min Metamorphoseon av Ovidius är och det visade sig att den var ett år äldre, från 1832. Så mina äldsta böcker är nästan jämngamla.

Lika oansenlig...
...men faktiskt en aning äldre.

Inga kommentarer: