onsdag 12 juni 2013

Utläst: The Best of Everything av Rona Jaffe

Jag minns inte riktigt hur gammal jag var när jag läste den där gula månpocketen första gången men ett par tre omläsningar har det blivit. Klassfesten av Rona Jaffe hör till somrarna på landet och de där av mina föräldrar osanktionerade böckerna jag läste på sätt och vis för tidigt, på sätt och vis vid samma tid som alla som är som jag läste dem.

Och nu har jag läst Rona Jaffes debutroman, The Best of Everything. Den gavs ut 1958 och blev omedelbart något stort bland unga kvinnor - tydligen blev författaren nedringd av maskinskriverskorna som skrev rent den för tryckning och som bara måste få veta hur det skulle gå. För det var ju dem den handlade om - unga kvinnor som arbetar som maskinskriverskor och sekreterare på ett förlag, någon som vill göra karriär, betydligt fler som mest av allt vill gifta sig och bilda familj. Tyvärr är det inte så lätt för någon av dem.

1950-talet som vi kan racka ned på för dess kvinnosyn och dubbelmoral men vars klänningar är underbara. 1950-talet på gränsen mellan ett väldigt avlägset Då och något som närmar sig ett nu. I alla fall för de unga kvinnorna som anar en tid där man kan få både familj och någon sorts karriär, att man inte måste välja det ena - och välja bort det andra.

Under några år får vi följa fem unga kvinnor på samma förlagskontor, Caroline, som studerat och har ambitioner i förlagsvärlden, April, som går från lantlolla till sofistikerad flickvän, Gregg, som drömmer om att bli skådespelare men fastnar i ett inte precis lyckligt förhållande med en dramatiker, Barbara, frånskild mamma som är trött på datingspelet och slutligen Mary Agnes, som är besatt av sitt förestående bröllop.

Bitvis är det ganska plågsamt att följa dem, för visst skymtar lyckan om hörnet och någon får den också i slutet, men det finns också mycket olycka och förnedring på vägen och ganska många tårar. Det är chefer som tafsar och ansvarslösa pojkvänner, det är revir som man gör bäst i att inte trampa in på och det är tusen konventioner att leva upp till - eller åtminstone att förhålla sig till. Många av de val som görs skulle nog vara annorlunda om det hela utspelade sig idag men mycket av det som skildras är ändå väldigt välbekant och inte alls sådant vi lämnat bakom oss.

Kort efter att jag läst den här boken läser jag Elizabeth Winders bok om Sylvia Plaths sommar som gästredaktör på Mademoiselle. Samma tid, ungefär samma tillvaro - och oj, vad romanen vinner också för förståelsen av biografin!

Inga kommentarer: