tisdag 28 maj 2013

Tematrio - Noveller

 

Den här veckan är det noveller som efterfrågas i Lyrans Tematrio. Jag läser inte så mycket noveller och har svårt att omedelbart komma på några jag vill tipsa om men efter en titt i hyllorna hade jag i alla fall tre stycken, som dessutom gjorde sig skapligt på bild ihop med sin sammanhållna färgskala (däremot passade de inte alls mot golvet i biblioteket).

Stig Dagermans Nattens lekar är jag inte helt säker på om jag läst i dess helhet. Den innehåller inte hans kanske mest kända novell "Att döda ett barn" men å andra sidan en del andra ganska obehagliga historier. Det handlar om vardagsobehag, sådant där nära, krypande.

Tove Janssons Resa med lätt bagage är från 1980-talet och den gemensamma nämnaren är olika former av resor och förflyttningar och hur verklighetens resa kanske inte överensstämmer med den tänkta, drömda. På sätt och vis lätt, som det där bagaget, men med en tyngd i det tänkvärda.

Dödens faster (titeln är märkligt nog försedd med citationstecken på omslaget) av Ulla Isaksson är återigen en samling med lätt, eller i vissa fall mer än lätt, obehagliga noveller.

1 kommentar:

Anna sa...

Ulla Isaksson har jag bara läst en enda roman av, skulle gärna läsa mer. Tack för tipset!