måndag 13 maj 2013

Tematrio - Bröllopstider


Nu var det ett litet tag sedan jag var med i Lyrans Tematrio men den här veckan känns det som om jag skulle kunna knåpa ihop något. Tre romaner/dikter/noveller/texter som innehåller ett bröllop är önskemålet från Lyran och det borde ju gå lekande lätt. Men så börjar jag fundera på i hur hög grad de böcker jag funderar på faktiskt innehåller själva bröllopet och så blir det enkla svårt igen. Nåväl.

Ett tal till min systers bröllop av Linda Skugge är långa veckors färd mot ett bröllop, inte ens det egna, utan en systers. Sylvia Svensson förbereder sin syster Sivs bröllop, samtidigt som hon tar hand om sina barn och försöker sköta sitt frilansjobb medan maken, den framgångsrike skådespelaren, satsar på karriären. Sylvias allra närmaste är dock varken systern eller någon annan i hennes närhet, utan författaren Sylvia Plath som varit död sedan 1963. Sylvia och Sylvia med sina ganska lika liv så många år ifrån varandra.

Överenskommelser av Simona Ahrnstedt innehåller både lyckliga och olyckliga blivande och nyblivna brudar. Romantik, frasande siden, levande ljus och motgång på motgång för den rödhåriga och självständiga hjältinnan. För mycket av det goda kan vara just för mycket men samtidigt precis det man behöver ibland.

Det är ju inte så att The Best of Everything av Rona Jaffe primärt handlar om bröllop men det finns ett bröllop som skildras ganska ingående - liksom man på avstånd har fått följa vägen dit under ett par år. Man får följa några maskinskrivande flickor på ett förlag i början av 1950-talet, någon vill göra karriär men de flesta vill nog helst av allt ändå gifta sig och bli hemmafruar. Tyvärr är vägen inte särskilt lätt för någon av dem.

Bonus:

Figaros bröllop är en pjäs av Pierre Beaumarchais. Jag har både läst den och sett den som teaterpjäs men kan inte rekommendera vare sig det ena eller andra utan tycker att man i stället ska bege sig till lämpligt operahus och se den i Mozarts och da Pontes version. Grevens betjänt Figaro ska gifta sig med Grevinnans kammarjungfru Susanna och Greven tycker att det är ett utmärkt tillfälle att återuppliva den eventuellt påhittade sedvanerätten husbonden hade till sina underlydande kvinnors bröllopsnatt. En väldig massa springande i dörrar och kurragömma såväl inomhus som i slottsparken gör att det krävs fantastisk musik för att det ska fungera.

3 kommentarer:

Maria sa...

Inte läst någon av böckerna men jag har sett Figaros bröllop som opera ett par gånger. :)

Lena sa...

Har inte läst någon av böckerna!

Monika sa...

Överenskommelser plockade jag åt mig på bokrean, men läst den har jag inte.ovi