fredag 10 maj 2013

Bokfredag

Det här har varit en riktig bokfredag för mig, vilket tillsammans med det vackra vädret och den glass jag åt till lunch gjort det till en av årets bästa dagar. 

Jag har läst halva Jessica Kolterjahns Den bästa dagen är en dag av törst och den är precis så bra som ryktet gjort gällande, i alla fall om man har en gammal Karin Boye-period att luta sig tillbaka mot. Jag kommer att må dåligt under läsningen men den kommer att vara värd det.

Jag var på biblioteket och nu fanns både Tistelblomman av Amanda Hellberg och Skuggland av Jonas Brun inne så jag börjar närma mig det där stadiet när jag inte ser ett slut på böckerna jag har en plan för att läsa (att jag aldrig ser ett slut på böckerna jag vill läsa är normalläget).

För en gångs skull hann jag gå runt på ett antikvariat en stund och naturligtvis drogs jag till hyllan med Boyeböcker. Märkligt nog är det alltid de intressanta böckerna som kräver en stege men här stod sådana frikostigt utplacerade samtidigt som jag var den enda kunden så jag kunde parkera en stund en bit ovanför golvet och känna och bläddra och bestämma mig för att jag faktiskt kunde kosta på mig två originalutgåvor: Uppgörelser och Ur funktion från 1934 respektive 1940. Så nu har jag fyllt på mitt bestånd av Boyedyrgripar och ska försöka hinna läsa om dem också.

Återigen blått tryck på oblekt papper men ytterligare ett typsnitt (Uppgörelser tycks ha samma typsnitt som För trädets skull).

Inga kommentarer: