lördag 23 mars 2013

Sveriges Radios Romanpris 2013

Jag kom ju inte med i lyssnarjuryn till Sveriges Radios Romanpris 2013 men det gjorde Marcus, så om man vill veta mer om hur det är att vara med får man läsa här.

Jag hann inte lyssna i realtid förra veckan, utan det blev efterhandslyssning på allt. Jag hade tänkt höra finalen i direktsändning men min telefon kom inte överens med SR så även den fick vänta lite. När jag väl lyssnade visste jag dock vem som var vinnaren, och det var inte heller någon överraskning efter att ha hört den sista av juryöverläggningarna, tycker jag.

Tidigare år har jag bara lyssnat på något enstaka avsnitt och då när det handlat om en bok jag läst men så var det inte den här gången.

När jag lyssnade hade jag inte läst en enda av de sex nominerade böckerna och hade egentligen bara lust att läsa två: Ön av Lotta Lundqvist och Ingenbarnsland av Eija Hetekivi Olsson (som jag läst efter att ha lyssnat på programmen). Det är en ganska dålig förutsättning för att lyssna på boksamtal; dels för att man inte riktigt vet vad de talar om, dels för att man får veta lite mer om böckerna än vad i alla fall jag vill veta innan jag läser dem, men jag tycker ändå att det var förvånansvärt givande. Och plötsligt ville jag läsa alla böckerna utom en - Ola Larsmos Förrädare ter sig fortfarande lika ointressant och som jag förstår det var det den boken juryn som helhet tyckte sämst om. Den som seglat upp som mest läsvärd är också den som blev vinnaren - Skuggland av Jonas Brun.

Jag tycker att det var intressant att följa diskussionerna och höra de olika resonemangen och jag tycker inte att det märktes så väl hur nedkortade samtalen är. Däremot hade jag ändå gärna haft mer av boksamtalen och mindre av kringpratet. Det blir kanske mer levande men kunde skäras ned lite grann "är alla på plats? jag behöver mer vatten nu går vi till kaffeautomaten" är inte så spännande, i alla fall inte flera gånger.

Det var förvånansvärt lätt att skilja jurymedlemmarnas röster åt, även om jag blandade ihop dem då och då, och roligt att höra hur diskussionerna gör somliga än säkrare på sin sak medan andra tar till sig av andras åsikter och ändrar sitt omdöme något. Och hur vissa böcker är betydligt mer engagerande än andra.

Något jag faktiskt missuppfattat var hur själva beslutet går till - jag trodde att det skulle diskuteras till konsensus, inte att det skulle vara en omröstning med siffergradering.

Programmets hemsida där man kan lyssna i efterhand finns här.

Inga kommentarer: