måndag 18 februari 2013

Utläst: Fear the Worst av Linwood Barclay

Linwood Barclays namn har jag läst främst hos Helena Dahlgren men även på andra ställen så när jag hittade en av hans böcker för en femma köpte jag den.

Tim Blake är bilförsäljare och frånskild med en tonårig dotter som i vanliga fall bor med sin mor men nu är det sommarlov och hon bor hos honom medan hon jobbar på ett hotell. En dag kommer hon inte hem och när Tim åker för att hämta henne visar det sig att hon inte arbetar på hotellet; de anställda känner inte ens igen henne när han visar bilder på henne. Han inleder sitt sökande men har egentligen inga trådar att börja nysta i; inte polisen heller. Men efter ett tag börjar det inträffa saker som tyder på att det värsta ännu inte hänt: det tycks finnas andra som också är på jakt efter henne.

Som förälder är det värsta man kan föreställa sig att det ska hända ens barn något. Det är en liten oro som ständigt finns där men som man samtidigt, om man har turen att slippa, ser till att inte slå ut i full blom, för det skulle vara närmast outhärdligt. Det är den oron som driver bokens handling framåt, oron som manar till handling. Ibland dock till mer än så - det blir nästan lite komiskt när bilhandlaren plötsligt blir någon sorts actionhjälte och de inslagen är inte heller särskilt bra.

Däremot tycker jag att själva intrigen är bra liksom skildringen av hur de diffusa farhågorna växer, det smygande, krypande, letandet, känslan av att något är fel, väldigt fel men utan att veta exakt vad. Hur något verkar leda framåt, hoppet, framgångsaningen och så besvikelsen och förtvivlan.

Jag skulle säga att det är helt OK läsning för stunden men jag kommer nog inte att leta efter fler böcker av honom.

Inga kommentarer: