måndag 4 februari 2013

Tematrio - Crossover

Crossoverlitteratur, eller böcker som befinner sig i ett kategoriseringsmässigt gränsland mellan ungdomsböcker och vuxenböcker, har nog vunnit mycket på att bokbloggare inte är lika strikta som traditionella media just vad gäller de där kategorierna. Samtidigt kan det bli lite märkliga resonemang, eftersom man gärna "skyller" på den där möjliga kategoridiskrepansen när det handlar om sådant som inte har med den att göra: att en bok passar för både ungdomar och vuxna betyder ju inte att den passar för alla ungdomar och alla vuxna. Nåväl, nu vill Lyran att vi berättar om tre bra böcker som passar både ungdomar och vuxna och det känns inte särskilt svårt - bortsett från att jag den här gången inte kommer att komma med något nytt eller annorlunda. Ja, ja, det kanske blir något mer udda nästa vecka.

Jellicoe Road av Melina Marchetta har reda Lyran själv med i sin trio men då det var en av de bästa böckerna jag läste förra året måste den få vara med här. Sorgliga livsöden i dået och nuet som vindlar sig fram till varandra i en väldigt skickligt konstruerad roman.

Böckerna om Harry Potter av J. K. Rowling är väl den största succén någonsin i det här gränslandet. Och jag älskar blandningen av internatskoleskildring, uppväxtskildring, utvecklingsroman, magi, trolleri, ordvitsande och den ständiga kampen mellan det onda och det goda.

Hungerspelstriologin av Suzanne Collins slukade jag för ett par år sedan. En synnerligen spännande skildring av en kamp på liv och död men också en hel del tänkvärda inslag. Och humor i mörkret.

3 kommentarer:

bloggbohemen sa...

Känns som att jag är den enda som inte läst Jellicoe Road. Alla verkar gilla den så jag får nog ta och läsa den snart. :)

Monika sa...

Jag har inte heller läst Jellicoe Road, men det blir säkert så till slut :)

Lena sa...

Jelicoe Road får jag nog ta och köpa, så kan både jag och barnbarnen läsa den.