måndag 25 februari 2013

Svårläst?

Igår började jag läsa Nightwood av Djuna Barnes, eller om jag nu kan säga att jag började läsa den - jag började läsa förorden till den och jag blev inte ens klar med dem innan jag var tvungen att gå och lägga mig så först i morse kom jag till själva boken. Två förord och ett tillägg och hela tiden upprepas hur fantastisk den här samt att den bör läsas flera gånger. Kanske måste läsas flera gånger. Det känner jag igen från det jag läst annorstädes men nu börjar jag undra om jag helt enkelt borde ha låtit bli. Ska jag läsa den en gång för att kunna invänta nästa tillfälle då jag kanske kan börja uppskatta en del av den, eller vad är det frågan om? Den måste väl ändå ha några kvaliteter man kan tillgodogöra sig redan från början. Jag borde väl antagligen ha gjort det lätt för mig genom att läsa den på svenska men då hade jag säkert missat alltför mycket i alla fall.

Hur mycket mer än förorden har jag hunnit läsa då? Fyra sidor av 153.

Inga kommentarer: