söndag 13 januari 2013

Femåring

För precis fem år sedan, den 13 januari 2008, var jag på ett bokbyte som Bokhora anordnade och nästa morgon skapade jag den här bloggen. Den har sett likadan ut nästan hela tiden, nu stöds inte ens mallen av Blogger längre, och i och med att jag inte kan något om html får den förbli ganska tråkig.

Något jag har lärt mig under mina år av bloggläsande är att när bloggen fyller år är det inte födelsedagsbarnet som får presenter, utan i stället är det tvärtom och nu får jag väl lov att anpassa mig efter normen. Alltså - för första gången någon form av tävling eller snarare utlottning här.

Efter det där bokbytet omnämndes jag som dubblettdrottning och naturligtvis är det den titeln jag tar fasta på även den här gången. Vinsten - eller vinsterna - kommer att hämtas från det där lagret där jag samlat på mig alldeles för många exemplar av vissa titlar, och väljas ut i någon sorts samråd med vinnaren/vinnarna. Att jag är så diffus här beror på att jag inte vet om jag kommer att få några svar alls men vill se till så att det är ganska stor vinstchans även om många faktiskt skulle vilja vara med.

Vad vill jag ha av er då? Jo, jag vill veta vilka böcker ni går och letar efter på antikvariat och loppisar, på bokborsen.nu och antikvariat.net eller bara går och tänker att ni skulle vilja ha, av nostalgiska skäl. Det skulle ju vara roligt om jag faktiskt har vad någon av er letar efter men jag tänker mig ändå en utlottning.

Ni får två veckor på er att fundera, till söndagen den 27 januari kl. 23.59.

5 kommentarer:

BokMamma sa...

Grattis till fem år med bloggen!

Jag vill gärna vara med i din tävling. Vet dock inte riktigt vad jag ska svara på din fråga. Jag brukar egentligen inte leta efter specifika titlar. Jag brukar titta efter bilderböcker kommer dock inte på någon specifik.

Jag har dock en bok som jag letar efter då den sålt slut och inte går att få tag på fast det är till jobbet. En favoritbok som jag gärna skulle vilja ha 10 ex av för den är så lätt att låna ut, Huset vid vägens slut av Magnus Nordin.

Böcker av Selma Lagerlöf brukar jag också hålla utkik efter :)

Jag har tipsat om tävlingen på min blogg.

Malin sa...

Grattis!
Jag brukar leta dels efter nyare titlar, alltså sådant som man kan spara pengar på, men också ovanliga saker.
Hittade (till exempel) för ett tag sedan en bok om hur man känner igen en irländare (utförlig med bilder och allt), sånt hittar man ju bara på loppis! Den köpte jag aldrig, vilket jag ångrar lite nu medan jag ändå skriver om den.
Annars så tittar jag efter vackra böcker, sådana som kan fungera som vacker inredning i mitt hem. :)

Marcus sa...

5 år O M G!!!

Sånt jag letar efter på antikvariat är: Linda Skugges romaner, Virginia Woolfs essäer, Per Hagmans Pool och Volt inbundna samt hans trilogipocket med guldomslag, Penguinböcker, Kerstin Thorvall, Francoise Sagan, dagboksromaner, Inger Alfvén, Zelda Fitzgerald, Linn Ullman och så rent allmänt intressanta biografier.

Ps. Jag har köpt "Igelkottens elegans" nu för att kunna bokcirkla lite med dig sen! Kommer nog läsas i Februari förhoppningsvis.

Anonym sa...

Grattis på femårsdagen!

Jag brukar fåfängt leta efter Fröken smith, den elakaste häxan i världen" av Beverly Nicholls men det har inte nappat ännu.
Sen har jag letat Dorothy Sayers böcker om Lord Peter utgivna i delfinpocket men nu har jag nog alla till sist. Letar ochså hela tiden efter frer kåserisamlingar av Barbro Alving.
Men det roligaste är ändå de där oplanerade fynden man inte fisste att man ville ha

CissiG sa...

Grattis till 5 år. Nya böcker letar jag efter inga speciella dock. Sen fastnar jag alltid och köper Virginia Andrews böckerna med. Sist jag var på loppis så köpte jag Mammutjägarna för 10 kr inte illa pinkat om jag får säga det själv =)
Mvh Cissi