onsdag 7 november 2012

Tematrio - Ätbart

Titlar med gemensamma nämnare är det även den här veckan i Lyrans Tematrio - titlar som innehåller något ätbart, närmare bestämt. Först kom jag på två titlar med choklad och sökte en tredje. Jag fann en sådan i bokhyllan men var ändå inte nöjd, utan hoppar över den ena chokladen.

Det är kanske lite märkligt att jag så ofta har med antingen barn/ungdomsböcker eller smått obskyra titlar men Tematrion får mig att tänka på mina böcker på ett annat sätt, för ja, oftast är det böcker jag äger jag har med i mina listor. Den här veckan kombinerar barn/ungdom med obskyrt i

Ättiksgurka med choklad av pseudonymen Stéphanie är redigerade dagboksanteckningar av en tretton-fjortonårig fransyska. Den var stor en kort period i slutet av 1980-talet och jag såg verkligen fram emot att läsa den. Det är inte några enorma händelser som skildras; Stephanie undrar när hon äntligen ska få mens, äter konstiga saker, bråkar lite med sina föräldrar, som också bråkar med varandra.

Caipirinha med döden är Maria Ernestams debutbok och jag älskar den. Den är rolig, cynisk, sorglig, surrealistisk och märklig. En kvinna får besök av döden, bjuder på caipirinha och har plötsligt fått en vän med synnerligen lämpliga egenskaper om man inte är helt tillfreds med tillvaron. Bitvis är det en bok som jag verkligen önskar att jag hade skrivit och en del formuleringar är så på pricken det jag själv tänkt eller tyckt men man kanske ska vara lite... speciell för att tycka så mycket om den som jag gör.

Den dagen kastanjerna slår ut är jag långt härifrån är nog den enda av Bodil Malmstens böcker jag läst. Jag har läst hennes blogg från och till och tänkt läsa loggböckerna men det har inte blivit av. Titeln är en av de vackaste som finns men innehållet är inte riktigt lika vackert - en osympatisk skådespelares väg mot botten - och jag minns det som ganska obehaglig men kongenial skildring. Nu får jag lust att läsa om den.

Inga kommentarer: