onsdag 5 september 2012

Misslyckade lån

Idag fick Maxi syn på en Mulle Meck-bok på biblioteket: Mulle Meck bygger en båt av George Johansson och Jens Ahlbom och även om jag inte läst någon annan bok i serien har jag hört talas om dem så pass mycket att jag tänkte att det kunde vara något.

Nu har jag läst den två gånger för barnen och sedan smugglat undan den. Jag vägrar. Bara vägrar. Någon som bygger en segelbåt på vad som tycks vara en eftermiddag och med fogsvans, hammare och spik - nej, tack! Och dessutom, efter detta avancerade konstruktionsarbete ha svårt att komma på att det behövs ett segel... Plötsligt blir jag lycklig över de utförliga beskrivningarna i Lars Klintings böcker om Castor och Frippe. Är alla böcker om Mulle Meck på samma sätt eller är det här ett olycksfall i arbetet.

Och när jag ändå är på gnällhumör: Ingrid vill äta av Katerina Janouch och Mervi Lindman, vad är det för vits med den? Det känns som om den hade kunnat göras betydligt bättre och roligare utan någon som helst ansträngning och språket... Morr! Två högläsningar och sedan - väck.

(Men om Maxi verkligen frågar efter dem tar jag fram dem, det här är för att han inte ska få syn på dem.)

Inga kommentarer: