tisdag 21 augusti 2012

Treåringen och böckerna sommaren 2012

Barnens bokhörna i städat skick. Sally Ångbåt är en favorit hos knappttvååringen också, liksom den japanska i mitten. Längst till höger min brors Zlatanpastisch.
Vad läser vi med treåringen? Jag skulle kunna svara: allt, eller så känns det när man släpar hem kasse efter kasse med böcker från biblioteket men samtidigt läser om allt det gamla, även om de flesta av böckerna ligger bättre till i perioder. Och "allt" är verkligen en sanning med modifikation. Jag har studerat barnlitteratur men dels var det några år sedan, dels var upplägget även där ganska fokuserat på historia, så jag är fortfarande väldigt partisk och föredrar oftast de böcker jag känner igen från min barndom - framför allt de jag faktiskt älskade.

Alltså blir det Gunilla Woldes böcker om Emma och Gunilla Bergströms böcker om Alfons, mycket Elsa Beskow, Ivar Arosenius Kattresan, Astrid Lindgrens/Hans Arnolds/Eva Erikssons Allrakäraste syster och Barbro Lindgrens Den vilda bebin med fortsättningar. Det blir paret Reys böcker om Nicke Nyfiken och Pricken, Barbapapa, paret Sandströms böcker om Lilla spöket Laban och Lena Anderssons Majas ABC och böckerna om Stormstina. Det blir också de ursprungliga Babarböckerna (Jean de Brunhoff) i jätteformat, oförkortade och ocensurerade, blandade med de små, förkortade utgåvorna.

De nyare böckerna är dels de som dykt upp som presenter och dels de han hittar själv på biblioteket, ibland sådana jag hört talas om på andra sätt. Dit hör Lars Klintings böcker om Castor och Frippe, paret Landströms böcker om Bu och Bä, Mamma Mu av Wieslander/Sven Nordqvist, Sven Nordqvists Pettson och Findus (men dem gillar inte vi föräldrar så värst), Julia Donaldsons/Axel Schefflers Gruffalon och Herr Pinnemans äventyr, Eva Erikssons böcker om Malla och en hel massa andra titlar.

Det är fascinerande med spännvidden; allt från Barbro Lindgrens böcker om Max med sina ofullständiga meningar till de långa Babarböckerna och den nya favoriten På äventyr med Kapten Valross av Michel Duplaix (om någon skulle ha ett exemplar över skulle vi bli väldigt tacksamma för det, eftersom min makes barndomsbok är pärmlös och sliten numera).

5 kommentarer:

BokMamma sa...

Har ni testat Ronny och Julia? De är en favorit här hemma. Tycker det blir sånt flyt i läsningen eftersom de ofta rimmar.

Beskow har jag inte läst för lillan får kanske testa det.

Saga sa...

Jag trodde att de var för lite större barn. Ska komma ihåg till nästa biblioteksbesök.

Beskow finns det ju väldigt mycket och varierat av - Tomtebobarnen och Ocke, Nutta och Pillerill är ju långa men rimmade, Pelles nya kläder är kort och så finns det långa orimmade och...

BokMamma sa...

Vi har testat i alla fall två Ronny och Julia som gått hem. Den som heter bara Ronny och Julia och sedan en med en hund. De förstår ju kanske inte den djupare innebörden men min lilla tjej gillar dem i alla fall.

BokMamma sa...

Jag har utmanat dig. Hoppas du inte redan blivit det av någon annan.

http://bokmamma.blogspot.se/2012/08/8-svar.html

Lilla bokhyllan sa...

Kolla in på lillabokhyllan.wordpress.com, våra treåringar verkar rätt lika!