måndag 6 augusti 2012

Tematrio - Titelgeografi


Den här veckan frågar Lyran efter titlar som innehåller geografiska begrepp; städer, länder, världsdelar,  floder, sjöar - även utomjordiska. Först tyckte jag att det lät enkelt men när jag började fundera visade det sig vara riktigt svårt så jag fuskar lite och använder gatunamn också men håller mig till böcker jag läst i år.

84 Charing Cross Road av Helene Hanff är en brevväxling mellan en bokälskande amerikanska och bokhandeln som ligger på titelns adress. Bildat, charmigt, passionerat och roligt. En bok alla som älskar böcker bör läsa!

Jellicoe Road av Melina Marchetta är en f-a-n-t-a-s-t-i-s-k ungdomsbok somborde slippa den etiketteringen. På Jellicoe Road inträffade en gång en förfärlig bilolycka och det som följde på den bildar en till en början otydlig fond till det som sker i nuet men så småningom sitter allt ihop och för min del hade jag vid det laget gråtit, gråtit och gråtit. Det är hemskt och det är vackert och det är, som sagt, fantastiskt.

Flickan i Stadsgården av August Blanche, däremot, avråder jag er från att läsa, om ni inte är speciellt förtjusta i 1800-talspekoral, vill säga. Då är det bara att kasta loss och följa med; men i så fall bör ni inte läsa min länkade recension. Manlig vänskap, trofast kärlek, svåra kval och orimliga sammanträffanden i ett svunnet Stockholm.

3 kommentarer:

mimmimarie sa...

84 Charing Cross Road är en gammal fin favorit.

Bokmalen sa...

Jag tror minsann att jag både läst och äger den första boken. Heter den så på svenska?

Saga sa...

På svenska heter den Brev till en bokhandel.