måndag 13 augusti 2012

Tematrio - Titelefternamn

Den här veckan fortsätter det med namn i Lyrans tematrio men nu är det titlar med efternamn i man ska presentera. För en gångs skull kom jag direkt på ett överflöd av titlar men de här tre fastnade jag för:

Lady Chatterley's Lover av D. H. Lawrence handlar om hur en gift överklasskvinna inleder en affär med en skogvaktare. När romanen kom ut, 1928, chockerade den med erotiskt innehåll och explicit språk och den förbjöds i flera länder samt gavs ut i censurerat skick. Jag läste den för flera år sedan men funderar på att läsa om den.

Stalins kossor av Sofi Oksanen skildrar tre generationer kvinnor i efterkrigstidens Estland och Finland, om ett då som inte alls är så avlägset men samtidigt oerhört annorlunda jämfört med Sverige. Ett förnekande av land, ursprung och kropp och en skildring av ätstörningar som inte liknar något annat jag läst; det är liknelser och en stilistisk precision utöver det vanliga.

Kärleken i Julia Anderssons liv av Åsa Moberg skrevs på 1970-talet men gavs ut först förra året och förläggaren liknade manuset vid att "öppna en konservburk med 1970-talet" har jag för mig. Det är en ganska självbiografisk skildring av den unga textilkonstnären Julias inre dragkamp mellan två män, den ene i verkligheten Harry Schein. Det är en både bra och dålig bok men just som tidsskildring är den mycket intressant.

Till höger Åsa Mobergs bok från 1969 där en av bilderna i samma serie använts till omslaget. Nörderi på hög nivå.

2 kommentarer:

Lena sa...

En spännande trio du bjuder på!

C.R.M. Nilsson sa...

Jag har bara läst delar av Lady Chatterlys älskare, men jag har boken hemma så någon gång ska den väl bli läst :)