torsdag 23 augusti 2012

8 svar

Jag har sett den här och där, utmaningen som går ut på att man berättar åtta mer eller mindre kända fakta om sig själv eller redogör för olika vanor man har, och nu har jag fått den av BokMamma. Sedan är tanken att man ska skicka utmaningen vidare men som den usla kedjebrevsmottagaren jag är nöjer jag mig med att svara - det verkar de flesta bloggare jag läser nämligen redan ha gjort.

Jag tänker fokusera på fakta som har med den här bloggens tema att göra men tror ändå att det kommer att vara ganska okända saker.

1. Den här bloggen är hemlig, såtillvida att den enda jag känner som känner till den är min man (känner utanför bloggosfären alltså), åtminstone såvitt jag vet. (Annars kan ni väl lämna en kommentar?)

2. Den C-uppsats i litteraturvetenskap jag aldrig lyckades skriva skulle ha behandlat manlighet/maskulinitet som den framställs och de ideal som reproduceras i de Geers Singletonserie. (Min B-uppsats i ämnet handlade om Maria Gripes tre första böcker: I vår lilla stadNär det snöade och Kung Laban kommer.)

3. Jag har gift mig i ett bibliotek.

4. När jag börjar läsa en bok bläddrar jag alltid till slutet och ser efter hur många sidor den har, så att jag alltid kan veta hur långt jag har kvar.

5. Jag har tillbringat en enormt lång taxiresa i sällskap med Göran Greider.

6. Jag ser i princip aldrig filmer som baserats på böcker jag tycker mycket om; jag ser för mycket bilder när jag läser och om filmen då inte stämmer - nej, det går inte. Jag har t.o.m. befriats från en filmvisning i grundskolan av det skälet (jag var bra på att argumentera för min sak; filmen ifråga var Agnes Cecilia).

7. Jag har gått Luciatåg på Stockholms stadsbibliotek.

8. Förutom att jag samlar på böcker av ett antal författare samlar jag på en särskild genre: jungfruspeglar eller böcker av typen "vad en ung dam bör veta". Mina favoriter är Olga Golbaeks Tonårsboken och Kerstin Thorvalls Boken till dig.

Här har jag gått Luciatåg men inte gift mig. (Klicka på bilden för källa.)

Inga kommentarer: