onsdag 11 juli 2012

Tematrio - yrken


I den här veckans Tematrio ber Lyran om böcker som skildrar huvudpersonernas yrken. Jag känner mig synnerligen fantasilös men har i alla fall tre stycken:

Katerina Janouchs böcker om barnmorskan Cecilia Lund, Bedragen med fortsättningar, består egentligen av tre delar; relationsdrama, deckargåta och yrkesskildring. Det är långa avsnitt om arbetet på förlossningsavdelningen och när jag började läsa serien förvånades jag av att det var dessa jag tyckte bäst om, jag, som annars inte gillar förlossningsberättelser. Efter fyra böcker börjar de dock bli lite tjatiga i sitt krav på variation; det är så många speciella förlossningar det handlar om.

Sofi Fahrmans böcker om modebloggerskan Elsa som blir modejournalist handlar i väldigt hög grad om Elsas jobb och väg dit, motgångar och framgångar. Med tanke på författarens eget yrke torde det vara ganska mycket som stämmer, även om en hel del är synnerligen tillspetsat.

Slutligen tar jag Stephen Kings Bag of Bones. Visserligen befinner sig författaren i ett tillstånd av skrivkramp som han försöker och delvis lyckas övervinna men det finns mycket av det tidigare författarlivet också, inte bara skrivandet utan även kontakter med agenter och annat.

En bonus skulle vara Amanda Hellbergs Döden på en blek häst som skildrar studier i teckning på ett väldigt ingående och levande vis. Inte ett yrke än men ett yrke i vardande.

1 kommentar:

Lyrans Noblesser sa...

Barnmorskor är intressanta att läsa om.