söndag 8 juli 2012

Sommarläsningsenkät

1. Bästa boken förra sommaren?

Enkelt: Room av Emma Donoghue, en hemsk och hemskt bra bok.

2. ...och sommaren innan det?

Nu måste jag titta i anteckningarna. Sommaren 2010 läste jag väldigt många böcker men inga som var fantastiska. De bästa var ändå Ängelns lek av Carlos Ruìz Zafón, Supernova av Marika King, Örn och ängel av Juli Zeh, Lilla Stjärna av John Ajvide Lindqvist samt The Little Stranger av Sarah Waters.

3. Några lite nyare böcker som passar i hängmattan?
The Night Circus, Jellicoe Road av Melina Marchetta, The Lover's Dictionary av David Levithan... I princip alla bra böcker passar väl i hängmattan, om det nu är en sådan man befinner sig i. Hoppsan, jag glömde ju Jag väntar under mossan av Amanda Hellberg! Sommarlovsläsning galore!

4. Vad läser du mest på sommaren?

Jag läser ungefär som vanligt, ett blandning av högt och lågt, tjockt och tunt, brett och smalt. Ibland hinner jag läsa mer än annars men sedan jag fick barn är det resorna till och från jobbet som är min säkraste lästid.

5. Var läser du helst?

Var som helst. Jag har inte så höga krav.

6. Vad ser du fram emot att läsa i sommar?

Juni var en lysande läsmånad och jag tror inte att juli och augusti kommer att komma i närheten men jag ser ändå fram emot att läsa om Kallocain av Karin Boye och att läsa Ariel av Elsa Grave och Niceville av Kathryn Stockett.

Inga kommentarer: