söndag 5 februari 2012

Utläst: Tigerkvinnan av Katerina Janouch

Tigerkvinnan är den fjärde delen i Katerina Janouchs serie om barmorskan Cecilia Lund. Som vanligt varvas Cecilias vardag med arbete och familjeliv med avsnitt ur hennes närståendes perspektiv och så ett deckar/thrillerinslag.

Jag gillar de här böckerna men samtidigt börjar jag känna mig mätt nu. Det är lite för mycket av samma sak och variationen ter sig lite för... didaktisk för min smak. Det blir för mycket av populariserade handböcker över allehanda samtida problem, diagnoser och liknande. Och så spänningsinslagen - ja, de brukar jag aldrig vara särskilt förtjust i. Från början förvånades jag av att jag tyckte bäst om avsnitten från förlossningsavdelningen; jag som är måttligt intresserad av förlossningsberättelser, men nu har det blivit så mycket av en provkarta även där (soc och övervakningshem, faraoniskt omskuren kvinna m.m. i den här delen).

Jag misstänker att jag kommer att läsa även nästa del; det finns såpass många cliffhangers att serien kommer att fortsätta minst en bok till, men samtidigt kommer jag att fundera på om jag inte borde använda min lästid till något bättre. Å andra sidan - det finns en plats för böcker som nästan läser sig själva, som alternativ till TV, t.ex.

Inga kommentarer: