onsdag 9 juli 2008

Jag hittar inte

I morse insåg jag att jag behövde ta med mig en bok extra som reslektyr -- en diktsamling räcker liksom inte tor Tullinge-Solna. Briljant idé: Osamu Dazais No Longer Human. Ned i biblioteket och så - stopp. Jag kunde inte hitta den. Den är säkert på något smart ställe rent packningsmässigt men helt fel vad gäller ordningen. Och så fick jag det vanliga hjärnsläppet i det läget: jag kan inte ta någon annan bok, jag kan inte bestämma mig eller ens ta fram alternativen. Kris. Överdriv inte, Saga, så farligt är det inte. Jag kom på böcker jag inte orkar släpa runt eller är rädd om och klockan tickade på. Kris i alla fall. Men så kom jag på att jag ju har fyllt mitt skåp på kontoret med böcker så att jag skulle ha reserver när allt var nedpackat och nog skulle diktsamlingen räcka ena vägen så tack och lov.

Nu ligger Anatole Frances Drottning Gåsfot på skrivbordet, utvald för hemresan.

Inga kommentarer: