måndag 10 mars 2008

Post Bokkollo II

Så, jag utlovade ett lite längre inlägg och här kommer det.

Det började lite lustigt på Centralen: "jag känner igen dig" och hon såg nog lite vagt bekant ut så ja, "kan vi ha gått i samma skola?". Det visade sig att det hade vi. Ett par år på högstadiet för en evighet sedan. Och senare vid middagen konstaterade hon att det var synd att vi inte kände varandra då och jag kan bara hålla med.

På tåget till Strängnäs försökte jag läsa i min tidigare på morgonen påbörjade Fingersmith men drogs hela tiden till samtalet kring bordet brevid så det blev inte många sidor. När vi anlände till Ulvhäll samlades vi i en av salongerna, fick våra goodiebags, gjorde några lära-känna-varandra-övningar och sedan sjönk de flesta ned i soffor och fåtöljer och in i sina böcker. Några samtal fortfarande men alltmer avklingande till dess att prasslet från en papperskasse blev till ett dån. Ensamma tillsammans, förenade av litteraturen.



Efter halvannan timmes läsning var det dags för incheckning och jag och min rumskompis drog lott om våningarna. Jag fick dubbelsängen på övervåningen och klapprade upp och ned för trappan. Sedan återvände jag till salongen, som nu var nästan tom, och fortsatte läsa tills det var dags för afternoon tea med smörgåsar, scones och kakor, följt av författarsamtalet med Christer Hermansson.

Sedan var det en kort piffpaus, några sidor Allt och telefonsamtal med Fästmannen och så dags för middag. Tyvärr satt vi inte i samma rum alla 33 men då hade ljudnivån kanske blivit olidlig? Bordet jag hamnade vid var i alla fall väldigt trevligt med många intressanta samtalsämnen, även om en hel del inte var det minsta bokrelaterade. Sedan satt vi vid öppna spisen och pratade vidare en stund men vid halvelva återvände jag till rummet för att få läsa lite mer. Då blev det mest Allt och jag blev förälskad.

Nästa morgon var det lång frukost, samtal kring Extremt högt och otroligt nära, där det var jag som var den negativa, och så lite läsning till för att få ut det sista.

Totalt hann jag läsa 100 sidor Allt och 200 sidor Fingersmith och det får väl sägas vara acceptabelt men jag hade hellre sett att kollot varit en dag längre så att jag hunnit läsa mer och prata med fler för några av de 33 har jag knappt växlat ett ord med. Men förhoppningsvis blir det fler tillfällen och jag ser fram emot dem. Tack, Bokhoror, för att ni ordnat detta!


Detta är innehållet i min goodiebag och jag var alltså en av de lyckligt lottade/utvalda som fick Ulrika Kärnborgs Myrrha.

5 kommentarer:

Bokbabbel sa...

Tack för rapporten säger nyfikna jag som tyvärr inte kunde delta! Verkar ha varit hur mysigt som helst! Och kul att träffa en halvbekant =)

Anonym sa...

Åh, jag hade också velat vara med och vara negativ! :-)

Anonym sa...

Jag hade inte läst och kunde varken vara för eller emot. Låg i stället till sängs och njöt :)

Anonym sa...

Jag var också ätt negativ, men jag vet inte om jag lyckades förmedla det under bokpratet. Det faktum att jag inte köpte Oskar - han kändes inte trovärdig, sänkte hela boken för mig.

Och åh, så roligt att du också älskar Allt!

Alison sa...

Tack för omnämnandet! Verkligen roligt att prata med dig om både skoltid och böcker.