fredag 15 februari 2008

Tredje och fjärde

Det är ingen bra dag och på slutet har den blivit riktigt eländig. Läsesalongen som flykt och tröst. En bok, en bok till och så går jag till en dator och tittar efter böcker på min lista. Den första är utlånad men den andra finns på Huvudbiblioteket, den tredje likaså, och den femte. Upp med mobilen: 18.42. Nej, jag hinner inte. Men jag skulle ångra mig. Skyndar till låneautomaten, kryssar mellan människorna som ska på teaterpremiär, ned i tunnelbanan och har tur och så en språngmarsch längs Sveavägen. Blodsmak i munnen. Ja, jag är knäpp. Jag heter Saga och är bokberoende. I trappan upp till He zoomar jag in I, sedan vidare till P och så ned till W. När gong-gongen ljuder är jag klar.

Stundande natten av Carl-Henning Wijkmark
Norwegian Wood av Haruki Murakami
Special Topics in Calamity Physics av Marisha Pessl
Never Let Me Go av Kazuo Ishiguro
Barnahandlerskan av Gabriele Wittkop