onsdag 13 februari 2008

Halvvägs: Svarta lådan av Inger Edelfeldt

När jag lånade de två andra böckerna av Inger Edelfeldt tittade jag också på Svarta lådan men den verkade så bekant att jag hoppade över den. När jag kom hem konsulterade jag mitt svarta vaxdukshäfte där jag skriver upp alla böcker jag läser men kunde inte hitta den. Så: en baksidestext som får mig att tro att jag läst den, inget som helst minne av hur det slutar och ingen anteckning. Nästa dag återvände jag till biblioteket och lånade den och nu läser jag.

Halvvägs kommen är jag fortfarande inte säker. Jag vet inte vad som hända skall men hela tiden känns det som hänt förunderligt välbekant. Om jag har läst den, varför skrev jag inte upp den? Och om jag inte har läst den, vilken bok/vilka böcker är det jag blandar ihop den med? Den här osäkerheten irriterar mig något enormt; även om jag inte minns så mycket av en del (alltför många) böcker jag läser vill jag i alla fall minnas att jag läst dem.

Inga kommentarer: