lördag 2 februari 2008

Bokfemman vecka fyra

Ja, jag är sen men jag ville tänka lite, ville fundera ordentligt och inte lämna ifrån mig något halvdant när jag ska göra min första Bokfemma. Ämnet är språk och de fem böcker jag väljer är sådana som öppnat nya språkliga världar för mig.

Mio, min Mio av Astrid Lindgren - "han red genom Dunkla skogen", omedelbart förs jag tillbaka till när jag var sex år gammal och min far läste den högt för mig. Jag är i sagans värld men med realismen om hörnet, de traditionella formlerna men också något mer. Så många vackra ord och ett så vackert mörker.

Aliide, Aliide av Mare Kandre - mitt första möte med Mare Kandre-landet, -språket, -människorna. Något för mig helt nytt och som också leder mig tillbaka till när jag först läste den.

Nattorienterarna av Kristina Lugn - egentligen skulle jag kunna ta nästan vad som helst av Kristina Lugn, hon är så omedelbart igenkännlig och jag älskar hennes språk. Jag vill följa henne på alla vindlingar under resan, läsa orden på ett nytt sätt. Någon gång när jag läste litterturvetenskap var det en text (postmodernism, I guess) som handlade om "textas" och vad sägs om den här språkliga erotiken:

Med ett enda ögonkast förvandlar han mitt versmått. Stavelserytmen stegras i mig när han stiger in i mitt ämnesområde. Hans närvaro drar genom mina satsbyggnader ända tills ordföljden börjar galoppera i min kropp. Och när han reser sitt träd mellan mina skiljetecken, när han slinter på mina stilbrott - då känner jag längs med hela inlevelseförmågan det ljuvligt ljumma flödet från min poetiska ådra!

Oskyld av Åsa Ericsdotter - jag hade läst en massa artiklar om boken och om henne och var lite trött på alla superlativer men sveptes ändå omedelbart med och när jag läst ut den ville jag bara läsa om den igen och igen.

The Sound and the Fury av William Faulkner - den ena stora behållningen av grundkursen i litteraturvetenskap. Folk verkade tycka att den var svår men jag drack bara begärligt i stora klunkar och stängde ute resten av världen. Dags att läsa om.

Inga kommentarer: